H0MЭ × PR0FILЭ × Э-MAIL × DЭILY × ARCHIVЭ × ©DЭSIGN


روش های تقویت حافظه در زمان مطالعه:

۱- وقتی در حال خواندن مطلبی هستید، همه هوش و حواستان را معطوف کنید به مطلبی که می خوانید. تحقیقات نشان داده است که برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت باید دقت زیادی روی آن کار داشته باشید. مثلا در زمان مطالعه برای اینکه بتوانید مطالب را به خاطر بسپارید باید در مکانی آرام و بدون آلودگی صوتی به مطالعه بپردازید.

۲- با انجام یک برنامه ریزی درست و اثربخش، از انباشته شدن مطالب جلوگیری کنید. طبق تحقیقات انجام شده، کسانی که به طور منطم مطالعه می کنند نسبت به کسانی که اجاره می دهند همه مطالب انباشته شود، موفق ترند.

۳- یکی از قابلیت های مغز این است که می تواند اطلاعات را دسته بندی کند. پس شما اگر در زمان مطالعه، مطالبی که قصد خواندن آن ها را دارید دسته بندی کنید، می توانید از این ویژگی مغز نهایت استفاده را بکنید. مانند خلاصه برداری و دسته بندی موضوعات و … .

۴- از ابزار و تکنیک هایی که به حافظه کمک می کنند، استفاده کنید. مثلا از تصاویر و یا اشکال و یا هر چیزی که فوق العاده تخیلی و محال هستند و یا از شعر و یا با عبارات و جملات خنده دار و … برای به خاطر سپردن مطالب استفاده کنید.

۵- برای اینکه اطلاعات را برای مدت طولانی به خاطر بسپارید باید مطالب را رمزنگاری کنید. یکی از روش هایی رمزنگاری کردن مطالب، توضیح دادن و مرور کردن با دقت مطالب است.

۶- مطالب جدیدی که می خوانید را به اطلاعات و مطالبی که از قبل می دانستید مرتبط کنید.

۷- یکی از راه های موثر برای به خاطر سپردن مطالب این است که مطالب را در ذهنتان مجسم کنید و برای هر کدام تصویری در ذهن تجسم کنید.

۸- یکی از بهترین روش های تقویت حافظه این است که آن مطلب را برای شخص دیگری شرح دهید به طوری که تصور کنید در حال تدریس به آن شخص هستید.

۹- به مطالبی که مشکل هستند بیشتر از سایر مطالب توجه و دقت کنید. سعی کنید مطالب مشکل را به ترتیب مطالعه کنید.

۱۰- عاداتی که همیشه برای مطالعه داشتید را هر چند وقت یک بار تغییر دهید. مثلا مکان مطالعه تان را عوض کنید. به طور کلی عادت های روتینی که در زمان مطالعه دارید را تغییر دهید.

۱۱- خواب کافی را فراموش نکنید. سعی کنید بعد از آنکه مطالب جدیدی را فرا گرفتید، اندکی بخوابید. چرا که تحقیقات نشان داده است که اندکی خواب بعد از فراگیری یک چیز جدید، نقش بسزایی در تقویت حافظه دارد.

http://ihbgroup.ir/Pages/Page-1192.aspx

شنبه 5 دی 1394 × 1:25 بعد از ظهر × r.h ×